Meaning Mate

가치소비를 통해 나은 삶을 찾는 우리들

Meaning Mate

We who are looking for a better life through value consumption

Q1 우리 도시의 어떤 점에 주목했나요?

밀레니얼 세대를 중심으로 소비의 양상이 환경이나 건강에 미칠 영향을 고려하는 쪽으로 바뀌기 시작하였다. 이들이 본격적으로 소비에 나서며 자신의 소비행위를 통해 정치적, 사회적 신념을 적극적으로 표현하고자 한다. 단순히 신념을 표현하는것을 넘어서 자신의 신념을 다른 사람들과 공유하고 그 행위를 통해 친환경 기업을 지지하고 탄소배출이 높은 기업은 제재할 수 있는 앱을 만들어보았다.

Centered on the millennial generation, the pattern of consumption began to change to consider the impact on the environment and health. As they begin to consume in earnest, they want to actively express their political and social beliefs through their consumption behavior. We made an app that goes beyond simply expressing our beliefs, sharing our beliefs with others, supporting eco-friendly companies through their actions, and sanctioning companies with high carbon emissions.

Q2 어떻게 해결할 수 있을까요?

우리의 행동 하나하나에는 탄소 배출을 초래하는 행동들이 포함되어 있다. 이제 시민들은 이산화탄소를 줄여야 한다는 상황을 인지하고는 있지만, 무엇이 이산화탄소를 배출시키고 어떤 행동이 이산화탄소 배출을 억제하는지 잘 알지 못한다. 이산화탄소 대부분은 기업에서 제품을 생산할 때 배출된다. 즉, 소비자의 소비 패턴 기호에 따라 탄소 배출의 양을 결정한다는 소리다. 우리는 이 점에 주목하였다. 어떤 행동이 이산화탄소를 일으키며, 어떤 기업의 상품들이 환경을 많이 훼손시키는지, 어떤 기업이 환경을 보존하기 위해서 노력하는지 등 소비자가 기업들의 물건을 구매하기 전 필요한 정보와 기업들의 탄소 배출량을 우리가 설계한 서비스 앱을 통해 소비자들에게 공개하고, 이를 통해서 소비자는 친환경적인 움직임을 행하고 우리는 친환경 제품을 소비하는 소비자에게 이점을 주어서 친환경 제품을 만드는 기업들에 이윤을 주게 한다. 이러한 과정을 거치면 소비자는 환경친화적인 제품을 사용하고, 친환경 제품을 만드는 기업들은 이윤이 증대되어 자동으로 선순환을 그리는 것이 친환경적인 생활을 위한 해결점 중 하나라고 생각하고, 그것이 우리의 목표이다.

Each of our actions includes actions that cause carbon emissions. Citizens are now aware of the need to reduce CO2 emissions, but are not aware of what is emitting CO2 and which actions are curbing CO2 emissions. Most of the carbon dioxide is emitted when companies produce products. In other words, it is said that the amount of carbon emission is determined according to the preference of consumers' consumption patterns. We took note of this. Consumers have the right to know what actions cause carbon dioxide, which company's products damage the environment a lot, which companies are trying to preserve the environment, and the consumer's right to know before purchasing the company's products. We disclose the carbon emissions of companies through the service app designed by us, and through this, consumers make an eco-friendly move, and we give advantages to consumers who consume eco-friendly products, so that companies that make eco-friendly products make a profit. After going through this process, consumers use eco-friendly products, and companies that make eco-friendly products increase their profits and automatically draw a virtuous circle as one of the solutions for an eco-friendly life, and that is our goal.

Q3 휴먼시티로 가는길

우리가 설계한 서비스 디자인은 생활 속의 탄소 발생 추이를 생활패턴, 소비패턴 등을 통해 이용자들에게 알려주고, 이를 개선하는 방법들을 소개한다. 따라서, 시민들은 점차 저탄소 활동 지식이 늘어나 의지를 갖추고 실행할 수 있게 된다. 이러한 사용자 행동들로 하여금 친환경 제품, 펀딩, 저탄소 움직임에 관한 캠페인이 활발해질 수 있고, 점차 이러한 움직임이 커지면 기존 환경에 대해 무관심했던 기업들 또한 이용자들의 소비 변화에 위기감을 느끼고 친환경 기업 활동뿐만 아니라, 앱과 제휴하는 환경 캠페인에 관한 고려를 하게 된다. 또, 친환경 기업은 친환경 기업 이미지와 제품들을 이용자들에게 홍보를 할 수 있다. 최근 급격히 일어나고 있는 저탄소, 환경보호에 대한 시민들의 욕구를 해결하며, 기업의 행보, 제품에 얼마나 많은 탄소가 소비되는지 소비자한테 알려주어 기업들에도 저탄소의 움직임을 요구하는 서비스는 친환경을 추구하는 사람들과 그들이 만들어가는 도시에 도움을 줄 수 있을 것이다. 또한 앱을 사용하는 데에 어려움을 겪는 사람들을 위하여 저탄소기입장을 만들었다, 이를 통해 전연령층이 탄소 문제에 관심을 가지고 향후 세대에도 이어지게 하였다.

The service design we designed informs users of the trend of carbon generation in their daily life through life patterns and consumption patterns, and introduces ways to improve them. Therefore, citizens will gradually increase their knowledge of low-carbon activities and will be able to implement them with will. These user behaviors can lead to active campaigns on eco-friendly products, funding, and low-carbon movements, and as these movements gradually increase, companies that were indifferent to the existing environment also feel a sense of crisis and not only eco-friendly business activities, but also Consideration will be given to environmental campaigns affiliated with the app. In addition, an eco-friendly company can promote an eco-friendly company image and products to users. By addressing citizens' desire for low-carbon and environmental protection, which is rapidly rising recently, and by informing consumers of how much carbon is consumed in business activities and products, the service that demands low-carbon movement from companies is also a service that requires eco-friendly people and people. They will be able to help the city they are building. In addition, we created a low-carbon stance for people who have difficulty using the app, thereby encouraging people of all ages to take an interest in carbon issues and pass it on to future generations.

제주대학교 산업디자인학부
고예지, 김찬미, 배민지, 오지원, 문지원, 한태환 지도교수 오철훈
Jeju National University Division of Industrial Design
Yeji Ko, Chanmi Kim, Minji Bae, Jiwon Oh, Jiwon Moon, Taehwan Han ADVISER Cheolhoon Oh