친환경 가상지도 서비스, STOB

친환경을 실천하며 만드는 나만의 가상지도

Eco-friendly Virtual Map Service, STOB

My own virtual map created by practicing eco-friendliness

Q1 우리 도시의 어떤 점에 주목했나요?

우리는 미래지향적 도시 문화를 위해 도시가 처한 문제를 외부와 내부로 나눠 접근하고자 했다. 우리가 지목한 도시의 외부 문제는 ‘지구 온난화’이다. 지구 온난화로 인해 사계절이 뚜렷하던 한국에 봄과 겨울이 사라지고, 여름과 겨울 같은 극한 기온이 나타남으로써 도심에 사는 시민들은 많은 불편함을 겪고 있다. 그리고 많은 연구들 또한 지구 온난화로 인해 생태계가 파괴되어 결과적으로 도시의 미래에 부정적인 영향을 끼칠 것이라는 결과를 도출하고 있다. 만약 그런 결과가 초래된다면, 앞으로 지구의 미래를 이끌어 갈 Z세대들이 지구 온난화로부터 가장 큰 타격을 입게 될 것이다.
그렇다면 이 지구 온난화를 막기 위해 Z세대가 할 수 있는 일은 무엇일까? 바로 ‘탄소 발자국 줄이기’. 우리는 다양한 ‘탄소 발자국 줄이기' 활동 중, Z세대가 일상에서 부담감을 느끼지 않고 쉽게 실천할 수 있는 활동과 친환경에 친근하게 접근할 수 있는 방법을 고안해 보았다.
위 문제와 더불어 생각한 도시의 내부 문제는 ‘소상공인 생계유지의 어려움’이다. 2년이라는 기간 동안 코로나19로 인해 정부의 지침으로 ‘사회적 거리 두기 운동’이 시행되며 소상공인들은 경제적인 문제로 어려움을 겪고 있으며, 계층 간의 불평등이 심화하고 있다. 그래서 미래를 이끌어갈 Z세대가 이러한 소상공인에게 기여하고, 지역 경제의 발전에 이바지할 방법 또한 모색해 보았다.

For a future-oriented urban culture, we tried to approach the problems facing the city by dividing it into external and internal. The external problem we pointed out was ‘global warming’. Due to global warming, spring and winter are disappearing in Korea, which had four distinct seasons, and extreme temperatures appear in summer and winter, causing many inconveniences to citizens living in the city center. Also, many studies are deriving the result that the ecosystem will be destroyed due to global warming, which will have a negative impact on the future of the city as a result. If that happens, Generation Z, who will lead the future of the planet, will suffer the most from global warming.
So what can Generation Z do to stop this global warming? It is ‘carbon footprint reduction’. Among the various ‘carbon footprint reduction’ activities, we devised activities that Generation Z can easily practice without feeling burdened in their daily life, and ways to approach eco-friendliness in a friendly way.
In addition to the above problem, the internal problem of the city we considered was ‘difficulty in maintaining a livelihood for small businesses.’ Due to the COVID-19 outbreak for two years, the ‘social distancing movement’ was implemented as a guideline by the government, and small business owners are suffering from economic difficulties, and inequality between classes is deepening. Therefore, we also explored ways in which Generation Z, who will lead the future, can contribute to these small businesses and contribute to the development of the local economy.

Q2 어떻게 해결할 수 있을까요?

우리의 타겟인 Z세대는 다른 세대보다 더 ‘개성과 재미’를 추구하는 세대이다. 이 세대의 시선을 사로잡기 위해서 우리는 ‘게이미피케이션’에 집중하였고, 현실 속 자기 행동이 서비스 내의 가상 지도(세계)와 연관되도록 했다.
서비스에서 제공되는 다양한 친환경 미션을 진행하는 것은 탄소발자국을 줄이기 위한 첫걸음이 될 수 있다. 지속가능한 도시를 살아가는 현세대의 사람들은 개인이 아닌 우리가 되어 서로에게 긍정적인 동기부여를 제공할 수 있고, 개인의 친환경 활동이 모여 소상공인과의 연결로 이어지는 과정은 개인의 작은 움직임이 사회로 확장됨을 의미한다. 또한, 서비스 내에서 사용자의 활동이 쌓여가는 것은 곧 환경을 위한 노력이 되어 사람과 사회 그리고 환경이 공존함을 의미하는 미래지향적 도시 문화를 위한 길을 만들 수 있다.

Generation Z, our target, is a generation that pursues ‘uniqueness and entertainment’ more than other generations. In order to catch the eyes of this generation, we focused on ‘gamification’ and made our own actions in the real world related to the virtual map (world) in the service. Carrying out various eco-friendly missions provided by the service can be the first step in reducing the carbon footprint. The current generation of people living in sustainable cities need to become ‘we’, rather than being ‘individuals’, to place positive motivations to each other, and the process of individual eco-friendly activities gathering and connecting with small business owners means that small individual movements are extended to society. In addition, accumulating user activity within the service becomes an effort for the environment and can create a path for a future-oriented urban culture that means the coexistence of people, society and the environment.

Q3 휴먼시티로 가는길

사용자는 서비스를 통해 일상에서 간단한 친환경 활동을 실천하며 환경 보호에 기여하게 되고, 활동이 누적될수록 점차 다채롭게 변화하는 자신의 가상 지도를 보며 동기부여를 얻어 자연스럽게 친환경 습관을 형성할 수 있게 된다. 또한, 자신이 생활하는 지역 기반으로 추천되는 친환경 미션으로 지역에 대한 애정과 지역 내 공동체 의식을 고취시킬 수 있으며, 서비스에서 친환경 미션 완료 보상으로 획득한 포인트를 지역 내에서 현금처럼 사용함으로써 소상공인을 포함한 지역 상권을 활성화할 수 있다. 이처럼 ‘STOB(스토브)’는, 서비스 이름에 ‘Small things to a Big difference’라는 의미를 담았듯이 개인의 ‘소소한 친환경 실천’을 시작으로 사람, 사회, 환경을 공동체로써 연결하고, 공존할 수 있는 ‘더 나은 세상’을 만드는 데에 기여하는 서비스다.

Through the service, users contribute to environmental protection by practicing simple eco-friendly activities in their daily life, and as the activity accumulates, they can see their own virtual map that changes gradually and get motivated to form an eco-friendly habit naturally. In addition, it is possible to inspire affection for the region and a sense of community in the region with eco-friendly missions recommended based on the area in which you live in. Local businesses can be revitalized. As such, ‘STOB’ is a service that connects people, society, and the environment as a community and can coexist, starting with the individual’s ‘small eco-friendly practice’, as the service name contains the meaning of ‘Small things TO a Big difference’. It is a service that contributes to creating a ‘better world’.

서울여자대학교 산업디자인학과
김라선, 김소정, 임정은, 홍민채 지도교수 박남춘
Seoul Women's University Department of Industrial Design
Rasun Kim, Sojeong Kim, Jeongeun Lim, Minchae Hong ADVISER Namchoon Park