모두를 위한 아동 급식 카드 서비스, My Moo

기존 아동 급식 카드의 결함과 코로나 시대를 맞이하며
발생한 문제를 해결할 부울경 메가시티 플랫폼 서비스

Child meal card service for everyone, ‘My Moo’ (Eat a lot)

Boolean megacity platform service that will solve the problems
of the existing children’s meal cards and the new COVID-19 era

Q1 우리 도시의 어떤 점에 주목했나요?

표면상으로 알 수 있는 도시의 문제보다 사회 이면의 겉으로 드러나지 않은 문제를 발견하는 것에 초점을 맞췄다. '휴먼시티'인 만큼 사람의 삶에 대해 깊이 이해하고자 하였고, 모두를 위한 디자인을 진행하고자 하였다. 코로나의 장기화로 인해 돌봄 사각지대에 놓인 어린이들에게 초점을 맞추었고, 그러던 중 아동 급식 카드 복지의 허술함에 대해 알게 되었다. 일반적인 체크카드와는 다른 디자인으로 인해 낙인의 효과를 주는 문제가 있었고, 국가에서 지방으로 이양된 사업이기 때문에 공급자 위주로 서비스가 진행되어 31만 명에게 3000억 원을 쓰면서도 결식아동에 대한 문제가 해결되지 않았다. 또한 홍보의 부재로 개인의 형편에 따라 음식을 제공하는 맞춤형 가맹점이 있음에도 불구하고 사용자들이 알지 못해 편의점만 이용한다는 사실과 지자체의 재정 형편에 따라 구·군별 지원금액이 다르다는 문제가 있었다. 휴먼시티만을 위해 기획하고 끝내는 것이 아닌, 지속적이고 현실 가능성 있는 대안을 제시하고자 한다.

Rather than focusing on the problems of the city that can be seen on the surface, the focus is on discovering the problems that are hidden behind the society. As this project is [Human City], I wanted to understand people’s lives deeply, and I wanted to design for everyone. The focus was on children who were in the blind spot of care due to the prolonged Corona virus, and in the meantime, I learned about the poor welfare system of child meal cards. There was a problem of stigma, which gives a stigma effect due to the design different from general check cards, and since the project was transferred from the state to the provinces, the service was mainly provided by suppliers, and the problem of undernourished children was solved while spending 300 billion won for 310,000 people. There is something that hasn’t been done. In addition, despite the fact that there are customized franchise stores that provide food according to individual circumstances, users do not know this and only use convenience stores because of the subtitle of publicity, and according to the local government’s financial circumstances. It was noted that the amount of subsidy for each county was different. Rather than planning and finishing just for ‘Human City’, we wanted to present a sustainable and realistic solution.

Q2 어떻게 해결할 수 있을까요?

핵심 문제인 낙인 인식 피하기라는 의도가 결과에 너무 뚜렷하게 드러날 경우, 기존 카드처럼 '결식아동' 낙인을 오히려 부각하는 결과가 나올 수 있으므로 결식아동뿐만 아니라 지역 주민 모두의 삶을 개선하는 프로젝트가 되도록 진행하였다. 그래서 우리는 부울경 메가시티의 협력과 시민들의 참여를 도모하고자 하였다.

If the intention to avoid recognition of stigma, which is the core problem, is too clearly revealed in the results, the stigma of ‘undernourished children’ may be emphasized like the existing cards. Therefore, the project was carried out to improve the lives of not only undernourished children but also local residents. So, we tried to promote the cooperation of the megacity of Buulgyeong(Busan-Ulsan- Gyeongnam) metropolitan government and the participation of citizens.

Q3 휴먼시티로 가는길

'많이 먹어라'라는 뜻의 경상도 방언 '마이 무'라는 이름의 브랜드를 만들었다.
[캐릭터] 경상도 앞바다에서만 사는 상괭이를 모델로 삼아 브랜드 캐릭터 '상구'를 만들었다. 상괭이의 상과 친구의 구를 합쳐서 상구라는 이름의 캐릭터를 생성했고 아동 급식 카드에 대한 회의와 낙인감에서 벗어나 친근함과 따뜻함을 느낄 수 있도록 구성했다. 플랫폼에서 카드를 발급할 수 있도록 해 발급과정을 수월하게 만들었다. 아이 버전과 부모 버전을 선택할 수 있다.
[결제 방법] 편의점 이용 시 판매 상품을 QR코드로 인식하여 아동 급식 카드 해당 품목을 확인할 수 있도록 하였고 잔액에 맞춰 구매를 할 수 있는지 볼 수 있다. 또한 급식 카드에 잔액이 부족할 시 다른 카드와 연동시켜서 남은 금액을 보충할 수 있게 구성했다.
[가맹점 예약제] 식사를 하기 전 동네 식당 목록을 통해 탐색할 수 있다. 시간에 맞춰 예약하여 편하게 밥을 먹으러 갈 수 있도록 했다. 아이가 스스로 예약할 수 있고 부모님께서 예약해주시면 아이와 가맹점주에게 알림이 전송되도록 구성했다. 식당으로 이동하는 길에는 맞춤형 지도 맵을 구성하여 길을 찾을 수 있도록 하였고 식당에 도착해서 QR코드를 찍으면 주문한 음식이 나올 수 있도록 했다. 마지막으로 음식을 다 먹고 리뷰 후기와 부모님과 연동되는 '먹 다이어리'를 통해 식사 후기를 남기도록 만들었다.

We created a brand called ‘My Moo’, which is a Gyeongsang-do dialect meaning ‘eat a lot’.
[Character] The brand character ‘Sang-gu’ was created by using a scorpionfish that lives only off the coast of Gyeongsang-do as a model. The character was named using the front letters of the ‘Sang-gwaeng-ee’ (scorpionfish) and the back letters of ‘Chin-gu’ (friend), and it was designed to let people feel the feeling of friendliness and warmth, diverting from the skepticism and stigma about child meal cards. We made the issuance process easier by allowing the platform to issue cards. Users can choose between a child version and a parent version.
[Payment method] When using it at a convenience store, products sold at a convenience store are recognized with QR codes so that uses can check the corresponding items of the child meal card, and users can check whether he/she can purchase according to the balance. In addition, when the balance on the meal card is insufficient, it is linked with other cards so that the remaining amount can be supplemented.
[Membership Reservation System] Users can browse through the list of local restaurants before going to eat. Through the app, users can reserve a meal for a certain time or just conveniently go to eat. A child can easily make a reservation by oneself, and when a parent makes a reservation, a notification is sent to the child and the store owner. On the way to the restaurant, a custom map will be composed so that the user can find the way, and when he/she arrives at the restaurant and scans the QR code, the ordered food will be served. Finally, after eating all the food, the user can leave a review of the meal through the ‘Food Diary’ linked with the parents.

부경대학교 공업디자인학과
김여정, 변지영, 이보민, 임효정, 최예원 지도교수 김철수
Pukyong National University Industrial design
Yeojung Kim, Jiyoung Byun, Bomin Lee, Hyojung Lim, Yewon Choi ADVISER Cheolsu Kim